mandag 30. januar 2012

En oppfordring til Frammuseet

Forrige uke besøkte jeg Frammuseet på Bygdøy for å se den nye faste utstillingen der.


Frammuseet huser polarskipet Fram, og bygningen er først og fremst en kasse rundt det store skipet. Fra inngangen i første etasje kan man bevege seg opp på to gallerier og gå rundt og inn i skipet. Den nye utstillingen finner man på de to galleriene. (les mer om utstillingen her)


Den nye utstillingen er fin, men det var én ting jeg savnet - et skilt som introduserte museet og utstillingen. Dette er ikke noe som kun gjelder Frammuseet, men er et grep jeg mener de fleste utstillinger kunne ha godt av, av to grunner.

Den første er at de fleste museer formidler informasjon om temaer som publikum ikke har noe særlig kunnskap om - i hvert fall kan man ikke forvente at publikum har det. Norske polarekspedisjoner burde kanskje være allmennkunnskap, men jeg tror ikke jeg er den eneste som ikke har helt styr på dette. Hvis man ikke er forberedt på det man skal lære noe om, så er det mye vanskeligere å orientere seg i informasjonen som presenteres. Man har vanskelig for å skille det de store linjene fra detaljene. Det er derfor nyttig å først bli presentert for de store linjene og de viktigste elementene i utstillingen, slik at man kan knytte resten av informasjonen opp mot dette.

Den andre grunnen til at jeg vil slå et slag for introduksjonsskilt er knyttet forståelsen av en utstilling som et verk, eller en tekst. Når man møter et verk så leter man etter en form og en struktur å forholde seg til. I utstillingen på Frammuseet lette jeg etter en kronologi eller temaer som jeg kunne orientere meg etter, men jeg syntes det ikke var tydelig nok. Strukturen var ikke tydelig nok til å gi meg et overordnet bildet av hva utstillingen handlet om. Jeg fikk ikke noe hjelp av utstillingens form til å lettere kunne fortelle om Fram-ekspedisjonene til noen andre.

Utstillingen er et medium vi ikke er så erfarne med. Vi kjenner ikke til ulike utstillingstyper på samme måte som vi kjenner til film-sjangre som komedier, drama, action, western og lignende. Jeg tror det er mye tjene på å hjelpe publikum til å forstå hvordan man skal gripe utstillingen an. Før man leser en bok eller ser en film så vet man gjerne noe om hva slags sjanger det er snakk om og hva boka/filmen handler om.

Jeg etterlyser derfor både informasjon om innholdet i utstillingen, og informasjon om utstillingens form. En slags vaskeseddel. Ofte finnes denne informasjonen, men gjerne i markedsføringsmateriale som foldere og på nettsider. På Frammuseets nettsider står for eksempel denne setningen som jeg mener burde være det første publikum møter når de entrer Frammuseet:

"Fram var det første skipet som ble spesielt konstruert i Norge for polarforskning. Hun ble brukt på tre viktige ekspedisjoner: med Fridtjof Nansen under driften over Polhavet 1893-96, med Otto Sverdrup til den arktiske øygruppen vest for Grønland – nå Nunavut-regionen i Canada – 1898-1902, og med Roald Amundsen til Antarktis på hans sydpolsekspedisjon 1910-12."

Hva synes dere? Er det bare jeg som savner dette? Har dere noen eksempler på gode, eller dårlige, introskilt?

(Det var forøvrig mange spennende detaljer og estetiske grep i utstillingen som jeg gjerne kommer tilbake til i en annen post.)

tirsdag 24. januar 2012

Magiske museer

Jeg planlegger å skrive et innlegg om utstillingen Mind Gap på Teknisk museum. Jeg har mange tanker og mange meninger om den utstillingen, så det tar litt tid. I mellomtiden kan dere få se noen bilder.

Kanskje er dette en utstilling som kan gi folk følelsen av at museer noen ganger er litt magiske?


Eller hva med Glyptoteket i København hvor det er fullt av palmer og andre planter?

torsdag 19. januar 2012

Oppsummering 2011

Jeg startet denne bloggen i januar for ett år siden som en del av arbeidet med min masteroppgave. Ettersom jeg bodde i England mens jeg skrev oppgaven ønsket jeg å bruke nettet til å komme i kontakt med det skandinaviske museumsmiljøet. I tillegg ønsket jeg å se om noen av det jeg arbeidet med i masteroppgaven kunne være relevant for andre.

Det første halvåret skrev jeg innlegg på engelsk som hovedsaklig var knyttet prosessen med masteroppgaven, det vil si, innlegg som ikke var så lett tilgjengelige. Men i mars skrev jeg to innlegg som klarte å vekke litt respons. Det ene handlet om hvorvidt museet er et medium, mens det andre stilte spørsmålet: hva er en nettutstilling?

I juni og juli hadde jeg mer enn nok med å skrive ferdig oppgaven, og bloggen ble liggende død, men i august fikk den et nytt liv, på norsk. Som nyutdannet jobbsøker var det utrolig fint å ha noe annet enn jobbsøknader å holde på med, og bloggen ble mer journalistisk enn teoretisk. I oktober intervjuet jeg Tor Jessen og Marianne Strøm fra Playcreate og Motorfinger, Pernille Wahlgren fra Kvorning design og kommunikasjon, og Bjarne Petersen som er museumsbetjent på Nationalmuseet i København.

I november satte jeg i gang en idé jeg har fundert på en stund, en bloggstafett. Med god hjelp fra Kulturrådet, Marit Kjeksrud Amundsen og Oskar Seljeskog, ble stuntet en suksess og 17 spennende innlegg ble skrevet fra alle deler av museumsbransjen.

Planer for 2012 - gjestebloggere og mer diskusjon
Etter suksessen med å invitere andre skribenter inn på bloggen i forbindelse med bloggstafetten åpner jeg i år for gjestebloggere i andre sammenhenger også. Ta kontakt på mail eller i kommentarfeltet om du har lyst til å skrive et innlegg.

Et annet mål er å starte flere diskusjoner. Selv om bloggstafetten var en suksess er det fremdeles mye å gå på når det gjelder kommentarer til innleggene. Der er jeg også for dårlig selv, og har satt meg som mål å gi minst en kommentar til et museumsfaglig blogginnlegg hver uke, og oppfordrer andre om å gjøre det samme. Oversikt over norske, og noen utenlandske, museumsblogger kan du finne her. Send meg gjerne tips om du kjenner til andre!

onsdag 18. januar 2012

Utstilling på film, film om utstilling, utstillingsfilm

Munch-museet har laget en trailer om museets to kommende utstillinger, og Oslo Kino viser "Leonardo da Vinci: Painter at the Court of Milan" som er en utstilling produsert av U.K National Gallery.

Jeg har tidligere satt spørsmålstegn ved om det vi kaller nettutstillinger egentlig er utstillinger, og det samme kan vel gjøres her. Hvor går grensen mellom film og utstilling i disse to eksemplene?

Munch-museets film utgir seg ikke for å være en utstilling, kun en forsmak på kommende utstillinger. Noe jeg synes er et spennende grep. Filmen/utstillingen om da Vinci har jeg ikke sett. Kanskje burde jeg det, for intermedialisten i meg blir veldig nysgjerrig på hvordan man skal forstå denne blandingen av et to-dimensjonalt medium og et utpreget tre-dimensjonalt medium.

søndag 15. januar 2012

Samfunnsaktøren

I november intervjuet jeg Lars Emil Hansen, som er Oslo Museums nye direktør, og Linken Apall-Olsen, som er museets avdelingsleder for by- og teaterhistorie. Temaet for intervjuet var Oslo Museums målsetning om å være en utfordrende samfunnsaktør. Lars Emil Hansen og Linken Apall-Olsen har begge mange spennende tanker om hva et bymuseum skal og bør være. Intervjuet kan leses i desemberutgaven av Museumsnytt.