tag:blogger.com,1999:blog-5757947948206795982.post9150698504693957177..comments2013-04-17T11:36:33.353+02:00Comments on Om utstillinger: Bloggstafett: Om huskunstnarar og handlingsromHege Børrud Husebyhttp://www.blogger.com/profile/08942685347416433474noreply@blogger.comBlogger3125tag:blogger.com,1999:blog-5757947948206795982.post-88219218534614910482011-11-01T22:24:49.349+01:002011-11-01T22:24:49.349+01:00Jeg vet ikke om jeg er nødvendigvis enig med deg, ...Jeg vet ikke om jeg er nødvendigvis enig med deg, HSH. Det er ikke alltid slik at de publikumsgruppene/segmentene som bruker og er publikummere ved 'fagmuseer' er de samme som oppsøker kunstmuseer. Man skal selvsagt være forsiktig med å sette publikummere i bås - både som en eneste gruppe og som forskjellige grupper med et fåtall interesser uten mulighet for endring - men likevel tror jeg at vi kan se tydelige skiller mellom brukerne. Forskjellige grupper vil igjen oppleve kunsten fra forskjellige ståsteder - for noen farligere, for andre viktigere, etc. Dette kommer i tillegg til det som skjer med verket i forskjellige kontekster, naturligvis. <br /><br />Det som er kanskje enda mer interessant, er likevel gnistningene mellom eier og kunstner. Her er nettopp det at verket, som presentert på 'fagmuseum', oppfattes som anerkjent av institusjonen det som er problematisk. Eller? Jeg håper at rapporten vil fortelle oss mer om det - Jeg gleder meg!bare museumhttp://baremuseum.blogspot.com/noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5757947948206795982.post-83468482479903901232011-10-30T10:06:24.105+01:002011-10-30T10:06:24.105+01:00Hva syntes publikum om prosjektet? Hvordan opplevd...Hva syntes publikum om prosjektet? Hvordan opplevde de å møte kunstnerisk frihet i et rom hvor de forventet å møte fakta? Offentlige rom er veldig ulike, og man går inn i dem med ulike forventninger om hva man vil møte. <br /><br />Kanskje kan kunst i kulturhistoriske museer oppleves som farligere eller viktigere enn kunst man møter i en kunstinstitusjon, fordi kunsten i fagmuseene ikke kan avfeies som "bare kunst" og én kunstners verk. Ved å bli plassert i en institusjon som ikke trekker frem enkeltpersoner så vil verket oppfattes som anerkjent av institusjonen. Og det vil lettere sees i sammenheng med den virkeligheten verket kommenterer.Hege Børrud Husebyhttps://www.blogger.com/profile/08942685347416433474noreply@blogger.comtag:blogger.com,1999:blog-5757947948206795982.post-50529901958895954982011-10-27T13:51:39.719+02:002011-10-27T13:51:39.719+02:00Flott start på stafetten, og spennende tema. Blir ...Flott start på stafetten, og spennende tema. Blir gøy å lese rapporten som kommer.Oskar Seljeskog/Oslo Museumnoreply@blogger.com