De siste årene har jeg reist mye og fått muligheten til å
besøke mange av Europas naturhistoriske museer i tillegg til American Museum of
Natural History i New York. Selv om naturhistoriske museer i utgangspunktet er
ganske like – de formidler alle kunnskap om jordas dyre- og planteliv, og mange
prøver å dekke så stor del av verden som mulig – har hvert museum likevel nok
særpreg til å gjøre det spennende å se det. Ettersom jeg faglig først og fremst
har arbeidet med kulturhistoriske museer, har jeg hatt en litt mer ureflektert
og interessepreget tilgang til de naturhistoriske. Jeg har villet se dem fordi
jeg syntes det var gøy. Etter hvert som jeg har sett flere og begynt å
interessere meg mer for de naturhistoriske museenes historie har jeg oppsøkt
naturhistoriske museer mer bevisst og med større faglig interesse. Men jeg
synes fremdeles det er noe befriende uforpliktende over å besøke
naturhistoriske museer som jeg ikke merker i andre typer museer. For å prøve å
finne ut hva som gjør dette har jeg sammenlignet naturhistoriske museer med
andre typer museer – kulturhistoriskemuseer, kunstmuseer, design- og
kunsthåndverksmuseer og tekniske museer.
Naturhistoriske museer vs. kulturhistoriske narrative
utstillinger
På naturhistoriske museer behøver man ikke følge en bestemt
rute. Man kan gå etter innfallsmetoden og lese der man vil uten å være redd for
at det å hoppe over informasjon ødelegger helhetsopplevelsen. Og selv om
naturhistoriske utstillinger generelt kanskje er mer faktaorientert enn
kulturhistoriske narrative utstillinger, der følelser og stemninger ofte
spiller en viktig rolle, er det likevel som om fakta-aspektet blir ubetydelig
når man trer inn i de gamle museenes store forhaller og ser - et
dinosaurskjelett! Hva tar en ikke mer tilbake til barndommens fantasiverden enn
dinosaurer og merkelige dyr?
Naturhistoriske museer vs. kunstmuseer
På kunstmuseer og designmuseer kan man også bevege seg etter
innfallsmetoden og kikke på det man synes er spennende. Men man har ikke den samme
”Wow se på den rare her” eller ”se her, visste du at...” eller ”å så søt!”. Jeg
ender som regel med å gå med en litt kjølig mine og studere verkene på avstand.
Siden jeg har litt utdannelse i kunsthistorie blir jeg mer opptatt av å forstå
kunsten og plassere den historisk enn å bli umiddelbart begeistret. Kunstmuseer
stiller krav, selv om jeg vet de arbeider hardt for å fjerne dette ryktet, men
det å forstå kunstens rolle i samfunnet gjør det mye mer spennende å gå på
kunstmuseum. Naturens underverker kan man glede seg litt mer uforbeholdent
over.
Naturhistoriske museer vs. designmuseer og
kunsthåndverksmuseer
Designmuseer og kunsthåndverksmuseer er kanskje de museene
som ligner mest på naturhistoriske museer. Her kan man også få uttrykke spontan
begeistring og følge egne interesser rundt i utstillingen. Det ligger ikke et
usagt krav om at det er veldig viktig å kjenne til en spesiell fase i Kinas
porselenshistorie, eller at det er godt for ens dannelse å ha studert hver
enkelt rosemalte bolle som er tilgjengelig. Det er estetikken som er i fokus,
og det gjør alt så mye enklere.
Naturhistoriske museer vs. science sentre og tekniske
museer
Naturhistoriske museer er vakrere, rett og slett. Har man
ikke en liten ingeniør i magen blir apparater og interaktive forsøk aldri helt
det store. Det er gøy, ja, en stund, men det er jo ikke en magisk drømmeverden.
Og hva kan jeg konkludere av dette?
Naturhistoriske museer spiller på min tiltrekning mot
illusjoner, rariteter og umiddelbar estetikk, men samtidig er det plassert godt
utenfor populærkulturen, det er jo heller ikke Guinnis rekord museum vi snakker
om, jeg har ingen ironisk distanse til tingene. Det er lett å la seg rive med
på samme måte som man gjør når man ser BBCs forførende naturprogram. Tenk at dette
er virkelighet! Men virkelighet som er pakket godt inn i estetiske virkemidler
og menneskelig skaperkraft.
Natural history museum i London
Kanskje det flotteste naturhistoriske museet i verden?
Bygningen er et landemerke i London og ligger ved siden av Victoria and Albert
Museum. Museet ble åpnet i 1881 som følge av at Sir Richard Owen overbeviste
britiske myndigheter om at den naturhistoriske samlingen, som da sto på British
Museum, trengte sin egen bygning.
Attraksjon: Her kan man se noen gode eksempler på den
tidligste formen for naturhistoriske utstillinger (dvs etter at man hadde gått
vekk fra kuriositetssamlingene). Rekker på rekker med fossiler, fugler,
insekter, gnagere, fisker og så videre. Alle sortert etter arter og artsfeller.
American Museum of Natural History i New York
Dette må være kongen av de naturhistoriske museene, og
krever en hel dag om du har lyst til å se alt. Her kan du se kanskje verdens
største dioramaer, og en kjempestor modell av en blåhval som henger i taket.
For utstillingsinteresserte er det en fantasisk innføring i skiftende trender
innenfor naturhistorisk utstillingspraksis. Utstillingene fra de forskjellige
ti-årene er av høy kvalitet og vedlikeholdt, og holder seg derfor også i dag.
Her kan du se verdens høyeste dinosaurskjelett, men også
spennende og nytenkende særutstillinger.
Grand Gallerie de l’Évolution i Paris
Den store vakker bygningen er et besøk verdt i seg selv.
Utstillingsrommet er fire etasjer høyt, med gallerier hvor man kan se ned på en
parade av afrikanske savannedyr som strekker seg fra den ene enden av rommet
til den andre.
Zoologisk museum i Oslo
Har i de siste årene hatt veldig gode særutstillinger – både
i innhold og utforming.
Museo Regionale di Scienze Naturali i Torino
Museet har en ny utstilling om biodiversitet og genetikk og
en ny utstilling om regnskogene på
Madagaskar. De har satset stort på interaktivitet og variasjon i
formidlingsformene, så i begge utstillingene er det løpende ting man kan teste
ut, små spill, film og lyd.
Oxford University museum of Natural history
Museet er plassert i en utrolig vakker bygning med slanke
stål-søyler og spisst glasstak. Samlingen ble startet i det som regnes som
verdens første museum The Ashmolean Museum. Dette museet er senere blitt et
kulturhistorisk museum, og den naturhistoriske samlingen ble flyttet dit den er
i dag i 1860. Ikke av de største naturhistoriske museer, men helt klart et av
de vakreste, og besøker man museet en formiddag på en hverdag er det stor
sjanse for at gulvene er dekket av barn i skoleuniformer som tegner dyr og
løser oppgaver.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar