Betydningen av en god begynnelse virker ofte undervurdert
når det gjelder utstillinger. Ofte blir man som besøkende brått kastet inn til
masse informasjon man har få forutsetninger for å kunne fordøye og navigere
godt i på egenhånd. Jeg har en mistanke om at mange utstillinger produseres fra
et ståsted som er midt inne i utstillingsrommet. Man ser for seg utstillingen
slik den ser ut for en som allerede er der inne, i stedet for som en som
beveger seg utenfra og inn.
Det er mange måter man kan begynne en utstilling på, akkurat
som det er mange måter å starte en roman eller en film. Det kan være et
stemningsskapende anslag. Det kan være informasjon om hvorfor denne
utstillingen er laget. Det kan være begynnelsen av historien som skal
fortelles. Det kan være en oversikt over utstillingen som helhet. Det kan være
et spørsmål som utstillingen svarer på. Eller det kan være en aktivitet som aktiverer
publikum og engasjerer dem i utstillingens tema. Og sikkert mye mer.
Hva som er best kommer bare an på hva som er utstillingens
type og formål. Det er begynnelsen som hjelper publikum til å forstå hvordan de
videre skal oppføre seg og forstå det de ser og opplever. Og dermed kan den
også være nøkkelen til positive utstillingsopplevelser.
Hva slags begynnelser trenger folk for å få gode utstillingsopplevelser? Hva slags begynnelser passer til hvilke typer av utstillinger?
Hva slags begynnelser trenger folk for å få gode utstillingsopplevelser? Hva slags begynnelser passer til hvilke typer av utstillinger?
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar