I Lutter øre arbeider vi nå med et pilotprosjekt for en lydguide for barn. I letingen etter gode referanseprosjekter fant jeg en anbefaling av barneguiden til Musée de la Musique i Paris.
Musée de la musique
ligger i Cité de la musique i Parc de Vilette litt utenfor Paris sentrum. Museet
har en omfattende samling av gamle instrumenter som er stilt ut i en fast
utstilling. Utstillingen er en klassisk gjenstandsutstilling som er sortert
kronologisk og etter instrumentfamilier, og strekker seg over fem plan.
Museets faste utstilling er en helt stille utstilling som
likevel full av lyd, for all lyden ligger i museets audioguide. Audioguiden er
inkludert i billetten og på samme avspiller ligger både innholdet til barn og
til de voksne.
Den største forskjellen mellom guiden for vokse og guiden
for barn er at lydguiden for barn inneholder flere lydbilder, mer variasjon i
stemmer og stiler og stemmer som henvender seg direkte til lytteren med
spørsmål. Mens lydguiden for voksne har lengre klipp og flere faguttrykk.
Punktene til barneguiden starter med lydbilder, ofte
fuglesang. Noen av dem er hørespill, for eksempel er det et hørespill om en som
går til en lutt-maker for å kjøpe en lutt. Men det er ingen sammenheng eller
historie som binder punktene sammen. Dette gjelder både guiden for barn og
voksne. I barneguiden er det også ny form hver gang. Det er litt forvirrende,
men gjør også at det ikke blir kjedelig og man er nysgjerrig på hva som kommer
i neste punkt.
Marine trompet |
Det er få henvisninger i guiden til de konkrete
gjenstandene, bortsett fra i noen av barnepunktene. Jeg savner å få informasjon
om gjenstandene jeg ser på når jeg hører lydklippene. I et av barnepunktene
snakker instrumentet til lytteren i ”jeg-form”. Dette var først litt merkelig,
men det fikk meg til å se nøye på instrumentet, og det er nok det instrumentet
jeg kommer til å huske best. En en-strengs marine trompet, var det. Et
instrument jeg aldri har hørt om tidligere. I dette tilfellet ble innholdet ble
spesifikt, selv om det som ble formidlet var generell informasjon om denne
typen instrument og ikke informasjon om akkurat denne gjenstanden. Det at man
ble oppfordret til å se direkte på gjenstanden mens man lyttet gjorde noe med
forståelsen av innholdet. Et annet eksempel på dette var lydklippet til et
bilde av noen trompetister som startet på denne måten: ”Hey, can you see me.
Over here, in the first row of the trumpeters.” Det var også ganske effektfullt for å få lytteren til å se oppmerksomt. Et annet sted var det lagt inn en direkte oppmuntring til å lytte til noe
spesifikt i musikkinnslaget i lydklippet: ”The flute can lead the whole
orchestra. Just listen to this.”
Mange av lydklippene er ganske lange. Det hadde derfor vært
fint med flere steder å sette seg ned. Noen klipp inneholder kun musikk fra
instrumentet det er knyttet til. Ofte hele musikkstykker. Dette er et veldig
fint tillegg til lydguiden, men det er ikke lagt så godt til rette for å nyte
musikken. Det hadde vært fint å kunne sette seg ned mens man hørte på musikken
og kikket på instrumentet. Det hadde kanskje også vært fint med kortere
lydprøver på instrumentene, og ikke bare lange verker. Ofte er man kanskje mest
interessert i å høre hvordan instrumentet høres ut, og man har ikke tid eller
lyst til å høre mange lange musikkstykker etter hverandre.
Denne lydguiden, og særlig barneguiden, bekreftet meg i
betydningen av å koble innholdet i lydguiden direkte med gjenstandene man ser
på. Målet må være å gjøre lytteren mer oppmerksom på rommet og gjenstandene
rundt seg. Lydguiden må være en del av det som skaper den romlige opplevelsen
som er utstillingens unike kjennetegn. Rom, gjenstander, informasjon og lyd må
gå opp i en høyere enhet som er opplevelsen av utstillingen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar