Men hva er utstillingsmediets virkemidler?
Utstillinger har selvfølgelig gjenstander,
utstillingstekster, bilder, film, lyd, det fysiske rommet og så videre. Men det
er ikke virkemidler eller fortellende elementer i seg selv. Det er ulike
medier. Bokens sider og bokstaver er ikke i seg selv med på å trekke deg inn i
historien.
Denne høsten arbeider jeg med å forstå og bruke virkemidler
i utstillinger. For å kunne lage bedre og mer spennende utstillinger og
formidlingsprosjekter og for å kunne forstå utstillingene jeg ser bedre. En
tekst med gode virkemidler tyder på en avsender som virkelig ønsker å fortelle
oss noe, og som har gjort seg umake for å få oss til å forstå det.
Utstillingens sammensetning av ulike medietekster,
gjenstander og interiør, kan brukes på samme måte som man klipper mellom
forskjellige bilder i film. Meningen ligger ikke bare i enkeltelementene, men
også i møtet mellom dem. En utstilling kan også ha forskjellig fortellertid
(presens, preteritum, eller framtid), forskjellig synsvinkel (forskere, museet,
personlige historier), fortellerstilen kan variere, det kan være brudd,
sammenligninger, og metaforer, pauser og dypdykk.
God bruk av medietilpassede virkemidler kan gi publikum
bedre opplevelser og gjøre at man lærer mer eller bedre. I hvor stor grad man
skal forvente at publikum lærer noe av en utstilling er omdiskutert. Mange
mener man heller bør satse på å inspirere og gi følelsesmessige opplevelser.
Men her en dag begynte jeg å tenker over at jeg aldri har hørt noen klage over
at de lærte for mye av en utstilling. Det folk klager over er informasjon som
blir formidlet uten omtanke. Å fokusere på å inspirere eller gi opplevelser er
kanskje bare en annen måte å si at man formidler informasjon med omtanke og
bruk av gode, medietilpassede virkemidler. Spørsmålet er hva slags virkemidler
er mest effektive å bruke i utstillingsmediet?
Hvilke virkemidler som er gode å bruke henger sammen med
mediets kvaliteter og publikumssituasjonen og –opplevelsen. Det henger også
sammen med hva slags historie man vil fortelle og hvordan man vil fortelle den.
Utstillingsmediet er et komplekst medium hvor det er vanskelig å styre
publikumsopplevelsen fordi det er så mange ukjente faktorer i spill. Som Polly
McKenna-Cress og Janet A. Kamien skriver:
The fact is exhibition is a very limited medium or form of direct communication. Although it can tap a huge variety of communication methods, users are still moving through space on potentially tired feet, having to work to ”get” what the exhibition is about by reading, thoughtful looking, and other forms of engagement. There are no particular payoffs for all this effort – no diploma, no raise, no improved G.P.A. – only personal satisfaction. And there are no punishment for simply cruising through.*
Et av spørsmålene jeg skal jobbe med og studere i høst er:
hva slags narrative strukturer og virkemidler gir det mening å bruke i utstillingsmediet for å gjøre dette lettere for publikum å få med seg det som formidles?
Endel av refleksjonene og studiene vil jeg publisere løpende
her på bloggen.
*Polly McKenna-Cress & Janet Kamien (2013) Creating
exhibitions: Collaboration in the planning, development, and design of
innovative experiences.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar