fredag 5. april 2013

Tre bøker om ting

Ved en tilfeldighet var jeg i februar plutselig i gang med tre bøker som handler om gjenstander og samlinger på forskjellige måter. Jeg er selv litt overrasket over dette, for selv om jeg arbeider med museer og historieformidling, så er det ikke en interesse for gjenstander som har ført meg inn i dette feltet. Snarere tvert i mot. Jeg skal ikke påstå at jeg overhodet ikke er interessert i gamle ting, men jeg er ingen samler. Det har alltid vært fortellingene om menneskene som har fascinert meg, og menneskenes fortellinger. Ikke tingene deres. Men tingene er jo en viktig forutsetning for å få tilgang til menneskene og deres historier, og disse tre bøkene handler i stor grad om dette.

De tre bøkene er:


1. Uskyldighetens museum av Orhan Pamuk.

Denne romanen handler om forholdet mellom gjenstander og minner, og hvordan gjenstander kan lindre en sorg over noe som er forbi ved å være beviset på at noe faktisk har skjedd. For hovedpersonen, en ung mann fra overklassen i Istanbul på 70-tallet, har gjenstandene en terapeutisk effekt og han samler etterhvert på alle mulige ting som var til stede i de situasjonene han ønsker å huske. Gjenstandene levendegjør og bevarer detaljene i historien hans. Når han ikke kan leve det livet han ønsker, så lever han for å ta vare på minnet om det som var. Uskyldighetens museum er en bok om hvordan en litt tilfeldig samling gjenstander kan bli til et nøye gjennomtenkt museum. 





2. The history of the world in 100 objects av Niel Macgregor.

Dette er bokversjonen av en radioserie som British Museum produserte sammen med BBC i 2010, og prosjektet er et forsøk på å gå inn i essensen av hva museet er til for, som de skriver i forordet:

Telling history through things is what museums are for. And because the British Museum has for over 250 years been collecting things from all round the globe, it is not a bad place to start if you want to use objects to tell a story of the world.

I 100 korte kapitler som hver tar for seg en nøye utvalgt gjenstand fortelles, om ikke the history of the world, så i hvert fall a  history of the world, som det presiseres. Og her får man den informasjonen som man ofte savner når man ser rekke på rekke med gjenstander fra faraoenes Egypt, potteskår fra Asia eller trespyd fra Sør-amerika. Man får forklaringen på hva disse gjenstandene faktisk kan fortelle oss om den tiden de er fra og om menneskene som utviklet dem, brukte dem og tok vare på dem.

Ved hjelp av et lett tilgjengelig språk og korte overskuelige kapitler tar Biritsh Museum oss med inn i varmen. De lar oss som ikke har forsket på disse gjenstandene få den kunnskapen som gjør at disse gjenstandene blir utrolig spennende. For de aller fleste er er veldig sjelden gjenstanden i seg selv er interessant, og de fleste som arbeider på museer er nok enige. Likevel tror jeg en stor andel av de som besøker de store kulturhistoriske museene ofte får følelsen av å bare se og se på gjenstand etter gjenstand, uten at tingene bir satt i en større sammenheng eller knyttet til bestemte hendelser eller mennesker. Det er derfor veldig oppmuntrende å se at de kan hvis de vil. 


3. Haren med øyne av rav av Edmund de Waal

I Haren med øyne av rav leter forfatteren opp sin famlies historie ved å følge en samling av japanske netsuker, små utskårede figurer, som han har arvet. Netsukene blir forfatterens påskudd for å dykke ned i familiehistorien.

Samlingen kom inn i den rike, jødiske familien i Paris på midten av 1800-tallet. Senere ble den gitt i bryllupsgave til forfatterens oldeforeldre som som bodde i Wien. Fra å være en oppsiktsvekkende samling i kunstsamlerens Charles salong, blir netsukene i Wien plassert i oldemorens omkledningsrom, hvor det først og fremst er familiens barn som får glede av de små figurene. Etter hvert som andre verdenskrig nærmer seg forstår man at fortellingens omdreiningspunkt er hvordan netsukene overlevde plyndringen av den rike familiens eiendom.


I alle bøkene er det er en samling som står i sentrum. Uskyldighetens museum handler om tilblivelsen av en samling. I Haren med øyne av rav er det en samling som motiverer hovedpersonen til å undersøke sin egen slekts historie. I The History of the World in 100 Objects fortelles verdens historie ut i fra British Museums samling. Paradoksalt nok er det Uskyldighetens museum og Haren med øyne av rav som handler mest om det å stille ut gjenstander. De to romanene handler også mye om berøring av gjenstander og materialitet. De handler om gjenstander som beveger seg over en grense fra å være bruksgjenstander til å bli opphøyet til opphøyde, verdifulle samleobjekter. Mens i The History of the World in 100 Objects er det snarere det motsatte som forsøkes. Museet ønsker å gi oss en forståelse av gjenstandene som bruksgjenstander, og forklare hvordan gjenstandene ble brukt i sin samtid.

onsdag 3. april 2013

Kompetanseløft for anmeldelser av kultur- og naturhistoriske utstillinger

I dag går startskuddet for det prosjektet jeg har gledet meg aller mest til å gjøre i år!

Sammen med Museumsnytt har jeg den store glede av å invitere til 3 arbeidsseminarer for deg som:

- skriver eller har lyst til å skrive anmeldelser av kultur- og naturhistoriske utstillinger
- synes kultur- og naturhistoriske utstillinger anmeldels for sjelden eller for dårlig
- har ideer til hvordan kvalitet og kvantitet på anmeldelser av slike utstillinger kan økes
- har relevant praktisk eller teoretisk erfaring
- har lyst til å dele dine tanker, erfaringer og ideer med andre
- ønsker å arbeide med tekst sammen med andre

Prosjektet er basert på kunnskapsutveksling og aktive deltakere. Det vil være noen oppleggsholdere, men tyngden i prosjektet ligger i å gi deltakerne tid og mulighet til å utveksle ideer og kunnskap, samt arbeide med egne og andres tekster.  Deltakerne vil løpende publisere tekster på prosjektets blogg, og noen tekster vil bli bearbeidet og publisert i Museumsnytt nr. 5 eller i en egen publikasjon. 


Dato og tema for seminarene:
29.mai: Kultur- og naturhistoriske utstillinger
12. juni: Å skrive anmeldelser
18. september: Tekstbearbeiding, oppsummering og videre planer

Sted: Senter for museumsstudier, Universitetet i Oslo.
Tid: 10.00 - 15.00

Det legges opp til at alle deltakere deltar på alle seminarer, og at deltakerne leser anmeldelser, ser utstillinger og bidrar med tekster til bloggen utenom seminarene.

For å være med:
Send en mail til meg med litt informasjon om deg selv, motivasjonen for å være med og hva du kan bidra med innen 1.mai.

Det er ti plasser på seminarene. 
Plassene tildeles på bakgrunn av motivasjon og relevant erfaring.


Er du interessert i å være med, men ikke kan komme på seminarene?
Det er også mulig å delta med tekster og kommentarer på prosjektets blogg, www.utstillingskritikk.no. Tekster som produseres på arbeidsseminarene vil publiseres her slik at flere kan få mulighet til å være med på diskusjonen. 

Kontakt: hegebhuseby@gmail.com 

fredag 15. mars 2013

Lydfortellinger om Oslo på Digitalt fortalt

digitalt fortalt kan du nå lytte til 15 korte lydproduksjoner om Oslos historie. Det er resultatet av arbeidet Mari og jeg har gjort for Kultur- og naturreise i vinter. Alle våre produksjoner er merket med Lutter øre.

I dette prosjektet har vi arbeidet videre med stedsspesifikke intervjuer,  et grep vi også brukte en del i Tusenårsstien i lyd.


Ettersom fortellingene skulle være så korte, helst ikke lenger enn ett minutt, fikk vi en noen nye utfordringer å bryne oss på, blant annet disse to:

1) Hvor mye skal man regissere et intervjuobjekt for å få godt materiale til et ett-minutts lydklipp, uten å miste det naturlige og levende språket som folk bruker når de snakker uten manus?

- Vi fant etterhvert ut at det fungerte godt å først ha en samtale med intervjuobjektet hvor vi sammen fant frem til to til fire fortellinger /steder som vi ønsket å konsentrere oss om. Deretter oppsøkte vi stedene og intervjuobjektet kunne fortelle sin historie/ fortelle om dette stedet.

2) For å bygge opp under konseptet stedsspesifikk radio ønsker vi i utgangspunktet å referere konkret til stedet i lydklippet (henvisninger, beskrivelser, guiding), men når produksjonen kun skal være ett minutt, så vil dette ta dyrebar tid fra selve fortellingen, så her måtte det gjøres en prioritering.

- I alle tilfeller hvor vi hadde muligheten til stedsspesifikke referanser valgte vi å kutte dem ut til fordel for fortellingen. Det som gjorde at vi følte vi kunne gjøre dette uten å ødelegge konseptet var at på digitaltfortalt.no oppleves lydklippet i sammenheng med visuelt materiale som kart, bilder, tekst og linker til relevant tilleggsopplysninger og kilder. Tilsammen forankrer dette fortellingen til stedet, om enn på en annen måte enn referanser i selve lydklippet vil gjøre.



Det har vært veldig spennende å få gjøre dette prosjektet, ikke minst fordi vi har fått mulighet til å snakke med så mange mennesker med mye kunnskap. Tusen takk til Marianne Skjulhaug, Odd Iglebæk, Ole Løken, Tom Sørbø og Eirik Bakkum fra Grünerløkka historielag, Geir Høyem, Sidsel Levin og Kultur- og naturreise!

lørdag 9. mars 2013

Kompliserte utstillingstekster, går det an?


Designmuseum Danmark har de siste fem månedene vist utstillingen Pladecovers - vinylens revival.

I det første rommet kan man lese en introduksjon til utstillingen (over) og se eksempler på hvordan platespilleren har utviklet seg (under).


Deretter kommer man inn i et rom med en tidslinje på den ene veggen, og oppheng av platecovre på tvers gjennom hele rommet. Plateomslagene er sortert etter tema - som dyr, grafisk print, transport, nasjonalisme, svart-hvitt og lignende.

Fra introduksjonsteksten:
"Mens timelinen danner en fælles dramatisk akse i forløbet, peger de første temaer mere overordnet på nybrud stiltendenser og genrebevissthed, mens de efterfølgende især opsporer æstetiske og motivmessige omdreiningspunkter  i coverets rodnetsaktige udvikling i feltet mellem finkultur og populærkultur: kvindelige og mandlige ikoner, kroppen og kønnet, spykedelisk bevissthedsudvidelse, urbanitet, animalisme, typografisk æstetik m.m."









Det jeg ble mest oppmerksom på i utstillingen var språket og innholdet i tekstene. De var velskrevet, detaljerte og med fagelig tyngde. Likevel syntes jeg ikke de var for vanskelige. Med utdannelse innenfor medievitenskap og visuell kultur har jeg både erfaring med tematikken og terminologien, og interesse for det. Noe som selvfølgelig har betydning både for at jeg syntes tekstene var lettleste og interessante. Jeg synes likevel det var forfriskende med museumstekster som ikke undervurderer publikum. Målgruppen er nok også høyt utdannede, kulturinteresserte vinylkjøpere. 
"Hvor 50'erne præges av en spaltning mellem pastelfarvede syngende jakkesæt i det nyteknologiske farvefoto, muntre illustrationer, organisk modernisme og jazz'ens raffinerede typografi og sort/hvide fotografi, er 60'erne årtiet, hvor håret touperes i kvindegrupperne, cuts-out og collageæstetikken dyrkes i illustrationen, felliniske universer ses i fotografiet, og psykedeliaen bryder igennem med sin sammensmeltning af tekst og billede." (Fra teksten Nybrud 1 - Stiltendenser 1950-1980)
Her har de i hvert fall ikke fulgt prinsippet om så korte setninger som mulig. Og kanskje fungerer det noen ganger også?

fredag 1. mars 2013

Klassifikasjon av utstillinger - hva er status?


Jeg besøkte Designmuseum Danmark i går. Der står rekker med danske designstoler langs veggen. Det er en utstilling av danske designmøbler. Det er gjenstander som er stilt ut, vist frem.

Det er stor forskjell på å stille ut gjenstander og det å fortelle en historie ved hjelp av mediet utstilling. Jeg har i mange sammenhenger behov for i nyansere mellom en utstilling av utstilte gjenstander og en utstilling som er en tredimensjonal fortelling og opplevelse. I mange utstillinger er gjenstandene bare rekvisitter som bygger opp under en fortelling. Her skapes det mening på andre måter enn hvordan gjenstandene er organisert og presentert. I andre utstillinger er gjenstandene det viktigste.

Ole Strandgaard har skrevet en artikkel til Nordisk Museologi i 2004 hvor han forsøker å klassifisere ulike typer utstillinger. Han tar utgangspunkt i Per-Uno Ågrens arbeid med det samme. Motivasjonen for å gjøre dette er for å bidra til at utstillinger kan bli kritisert og analysert med et faglig utgangspunkt. I konklusjonen skriver han:

"Hvis vi i museumsbranchen vil have udstillingsmediet taget alvorlig med en egentlig udstillingskritik til følge kan en af vejene være, at vi selv begynder at udvikle en udstillingsteori og anvende en meningsfuld klassifikation." (forfatterens egen utheving.)

Han avslutter med en direkte oppfordring til museumsfolk om å være med å bidra. Jeg lurer derfor på, har det kommet noen viktige nye bidrag til klassifikasjon av museumsutstillinger etter 2004?

Ole Strandgaards artikkel ligger tilgjengelig på Nordisk Museologis nettsider - her.

onsdag 23. januar 2013

Anbefaling - Jødisk Museum i Oslo


Jeg har lenge tenkt jeg skulle besøke Jødisk Museum i Oslo, og i forrige uke fikk jeg endelig gjort det. Jødisk Museum ligger i en tidligere synagoge i Calmeyersgate, og kun et lite skilt forteller deg at det er et museum inn porten. Museet har nylig åpnet en ny utstilling som har fått tittelen  "HUSK OSS TIL LIVET - jødiske skjebner 1940-1945", og det er en utstilling man godt kan bruke en søndag formiddag på å se.

Utstillingen har fin design, god oppbygging og fin bruk av materialer, bilder, film og lyd. Det er en utstilling med mye innhold, men innholdet er fint utposjonert så man ikke blir overveldet. I stedet blir man nysgjerrig på alle de ulike elementene. Det er bøker å bla i, filmer man kan se, intervjuer å lytte til og luker man kan åpne.


















Utstillingen er designet av Frøystad+Klock og Bolt Designstudio, og utarbeidet av Torill Torp-Holte (prosjektleder), Bjarte Bruland, Mats Tangestuen, Sidsel Levin og Vidar Alne Paulsen.



onsdag 9. januar 2013

2013

2013 tegner til å bli et spennende år, med mange prosjekter på planen allerede.



Mari og jeg fortsetter samarbeidet. Vi har fått muligheten til å jobbe videre med stedsspesifikk radio, denne gang med Oslo-historie som tema.

Jeg fortsetter å arbeide for Sixsides AS, og gleder meg til å lære enda mer om hvordan en utstilling blir til.

I høst begynte jeg å legge grunnen for å kunne jobbe mer med utstillingskritikk og -anmeldelser. Kanskje blir noen av planene og ideene gjennomført i vår.

Og bloggen, den håper jeg å få tid til å fortsette med.