torsdag 19. januar 2012

Oppsummering 2011

Jeg startet denne bloggen i januar for ett år siden som en del av arbeidet med min masteroppgave. Ettersom jeg bodde i England mens jeg skrev oppgaven ønsket jeg å bruke nettet til å komme i kontakt med det skandinaviske museumsmiljøet. I tillegg ønsket jeg å se om noen av det jeg arbeidet med i masteroppgaven kunne være relevant for andre.

Det første halvåret skrev jeg innlegg på engelsk som hovedsaklig var knyttet prosessen med masteroppgaven, det vil si, innlegg som ikke var så lett tilgjengelige. Men i mars skrev jeg to innlegg som klarte å vekke litt respons. Det ene handlet om hvorvidt museet er et medium, mens det andre stilte spørsmålet: hva er en nettutstilling?

I juni og juli hadde jeg mer enn nok med å skrive ferdig oppgaven, og bloggen ble liggende død, men i august fikk den et nytt liv, på norsk. Som nyutdannet jobbsøker var det utrolig fint å ha noe annet enn jobbsøknader å holde på med, og bloggen ble mer journalistisk enn teoretisk. I oktober intervjuet jeg Tor Jessen og Marianne Strøm fra Playcreate og Motorfinger, Pernille Wahlgren fra Kvorning design og kommunikasjon, og Bjarne Petersen som er museumsbetjent på Nationalmuseet i København.

I november satte jeg i gang en idé jeg har fundert på en stund, en bloggstafett. Med god hjelp fra Kulturrådet, Marit Kjeksrud Amundsen og Oskar Seljeskog, ble stuntet en suksess og 17 spennende innlegg ble skrevet fra alle deler av museumsbransjen.

Planer for 2012 - gjestebloggere og mer diskusjon
Etter suksessen med å invitere andre skribenter inn på bloggen i forbindelse med bloggstafetten åpner jeg i år for gjestebloggere i andre sammenhenger også. Ta kontakt på mail eller i kommentarfeltet om du har lyst til å skrive et innlegg.

Et annet mål er å starte flere diskusjoner. Selv om bloggstafetten var en suksess er det fremdeles mye å gå på når det gjelder kommentarer til innleggene. Der er jeg også for dårlig selv, og har satt meg som mål å gi minst en kommentar til et museumsfaglig blogginnlegg hver uke, og oppfordrer andre om å gjøre det samme. Oversikt over norske, og noen utenlandske, museumsblogger kan du finne her. Send meg gjerne tips om du kjenner til andre!

2 kommentarer: